Prvi pogled kroz novi teleskop
(prestaro za odgovor)
Krešimir F.
2005-12-23 10:21:43 UTC
Dakle, evo s obzirom da sam postao vlasnik Zlatkovog malog teleskopića
(Maksutov 70mm, 25x - 75x) i jučer ga postavio na (posudio obični foto)
stativ pa evo prvi dojmovi:

1. Prehladio sam se (iako sam imao 2 x čarape, krzenu jaknu, omotan dekom)
2. Promatranje je bilo sa moje terase, lokacija Remete, za one koji nisu
iz ZG toi je recimo oko 200m iznad ZG, prema Sljemenu, zagreb svijetli
sve u 16
3. Prvi pokušaj da nađem nešto - očaj, sve crno, niš se ne vidi, totalno
van fokusa bio teleskopić, dobro to mi je brzo pošlo za rukom...
4. Uzeo stellarium, pronašao Mars na relativno prihvatljivoj poziciji,
na 25x je to i dalje lijepa velika točka, onda sam povečao na 75x
povečanje, na moment nešto ugledao, pokušao podesit fokus i pogubil
Mars, i nikako da ga nađem opet. Vratio se na 25x e sad ga mogu nać, no
dobro, ali kad peham po fokusu, kako je fotostativ a ne neka čvrsta
montaža to pobjegne nekud i ja gledam u neke male zvijezdice i to je to
otprilike. Uopće mi nije janso kako netko sa 150, 200 x nešto naštima.
Zar bi mi nešto prvu večer trebalo biti jasno?
5. Kupujem neki pošteni stalak (ovo je oglas)
6. Slijedeće što sam oduvijek htio pogledati je Orionova maglica, ali je
lokacija nad ZG i svijelo je i to jako od ZG, na 25 x ju prodadjoh i
WOOO, strasno, totalno sam odusevljen, to fakat izgleda super. 100%
odusevljenje! mrak, maglica izgelda super, i negdje oko 50 x je taman,
zaista dobra slika. tj. bar mi je lijepa jer to bas dobro to bi neko od
vas prije mogo rec
7. Smrznut se vracam u kucu taman pred kraj big brothera
8. Laptpou baterija traje 30min umjesto 2 sata na 2oC :)

Pitanja:

Jer bi mi mali finder pomogao? nešto bezveze 5 x 30 npr. da priljepim uz
teleskop ili ću se naučiti naći objekte s vremenom? Mislim naći Mars i
Orionovu maglicu je valjda lako, ali kad tražim nešto sitnije to bude
jako teško?

Zahvaljuem svima koji su mi pomogli u izboru teleskopa i svima koji će
mi još štošta morati objasniti :)

P.S. Zlatko je super, sve 5 sva pitanja odmah odgovarao, poslao kako
treba itd. Sve pohvale OI Optimusu!
KrunoG
2005-12-23 11:01:36 UTC
Èestitam na skopèiæu!
Evo i ja imam isti veæ nekoliko mjeseci i najveæi problem je, kao ¹to zna¹,
fiksirati ga. Najpovoljnije rje¹enje je nekakav videostalak no vibre
smanjuju ugoðaj promatranja. Utjeha je ¹to nakon nekog vremena skuŸi¹ kak
sprava di¹e na takvom stalku i jednostavno se prilagodi¹ tome i naðe¹
najbolji naèin rukovanja. Najvi¹e muke je oko zatezanja stalka u
najpovoljniji poloŸaj ali uzev¹i u obzir da mora¹ zategnut malo ispod
objekta koji promatra¹ jer dok pusti¹ ruèicu skop se pomakne malo prema gore
zbog teŸine. Kad to uvjeŸba¹ onda æe te vjerojatno muèit kak pratit objekt
dok ti je tak zategnut stalak, pa onda otpu¹taj pa pomièi, pa steŸi...
ufff...
No legne s vremenom :)
Teleskopi koji mogu dostignuti velika poveæanja uglavnom stoje na
ekvatorijalnim montaŸama pa je dovoljno samo pomicati jednu os za praæenje
objekta, ¹to znatno smanjuje vibracije i ugodnije je promatrati.

Pogledaj Saturn, super izgleda na 75x
Dakle, evo s obzirom da sam postao vlasnik Zlatkovog malog teleskopiæa
(Maksutov 70mm, 25x - 75x) i juèer ga postavio na (posudio obièni foto)
1. Prehladio sam se (iako sam imao 2 x èarape, krzenu jaknu, omotan dekom)
2. Promatranje je bilo sa moje terase, lokacija Remete, za one koji nisu
iz ZG toi je recimo oko 200m iznad ZG, prema Sljemenu, zagreb svijetli
sve u 16
3. Prvi poku¹aj da naðem ne¹to - oèaj, sve crno, ni¹ se ne vidi, totalno
van fokusa bio teleskopiæ, dobro to mi je brzo po¹lo za rukom...
4. Uzeo stellarium, prona¹ao Mars na relativno prihvatljivoj poziciji,
na 25x je to i dalje lijepa velika toèka, onda sam poveèao na 75x
poveèanje, na moment ne¹to ugledao, poku¹ao podesit fokus i pogubil
Mars, i nikako da ga naðem opet. Vratio se na 25x e sad ga mogu naæ, no
dobro, ali kad peham po fokusu, kako je fotostativ a ne neka èvrsta
montaŸa to pobjegne nekud i ja gledam u neke male zvijezdice i to je to
otprilike. Uopæe mi nije janso kako netko sa 150, 200 x ne¹to na¹tima.
Zar bi mi ne¹to prvu veèer trebalo biti jasno?
5. Kupujem neki po¹teni stalak (ovo je oglas)
6. Slijedeæe ¹to sam oduvijek htio pogledati je Orionova maglica, ali je
[...]
Jer bi mi mali finder pomogao? ne¹to bezveze 5 x 30 npr. da priljepim uz
teleskop ili æu se nauèiti naæi objekte s vremenom? Mislim naæi Mars i
Orionovu maglicu je valjda lako, ali kad traŸim ne¹to sitnije to bude
jako te¹ko?
Zahvaljuem svima koji su mi pomogli u izboru teleskopa i svima koji æe
mi jo¹ ¹to¹ta morati objasniti :)
zac
2005-12-23 11:55:43 UTC
Ma, cestitke na skopu!
Post by Krešimir F.
1. Prehladio sam se (iako sam imao 2 x čarape, krzenu jaknu, omotan dekom)
buce (broj vece) i duple carape su zakon...
Post by Krešimir F.
2. Promatranje je bilo sa moje terase, lokacija Remete, za one koji nisu
iz ZG toi je recimo oko 200m iznad ZG, prema Sljemenu, zagreb svijetli
sve u 16
za Mjesec i planete ne smeta!
Post by Krešimir F.
3. Prvi pokušaj da nađem nešto - očaj, sve crno, niš se ne vidi, totalno
van fokusa bio teleskopić, dobro to mi je brzo pošlo za rukom...
trebas trazilo. Ima kod Optimusa par modela onih 1x, problem jekako ga
fiksirati na sam skop. Mozda najbolje neku plocicu pod njega (tako da vijak
foto stalka drzi i skop i plocicu) pa da je trazilo na njoj pokraj skopa...
Post by Krešimir F.
[...]
uvijwek trazis sa najmanjim povecanjem, onda uvalis 200x i nadas se...
nakon nekog vremen aizvjezbas se toliko da ne potreses sve previse. No,
definitivno treba cvrsci stalak...
Post by Krešimir F.
Zar bi mi nešto prvu večer trebalo biti jasno?
5. Kupujem neki pošteni stalak (ovo je oglas)
EQ-1 je dost cvrst, ako se ne izvlace noge (za sirotinju citaj napravis
bolji tronozac, sama glava je dobra), inace bih preporucio astro 3,
pogotovo ako postoji zelja da se dodaju motori... nikak ne kupuj motor za
EQ1/Eq2 jer je cista podvala (znam, kupio!)...
Post by Krešimir F.
[...]
za vise povecanja nema dost svjetla s atako malim otvorom!
Post by Krešimir F.
7. Smrznut se vracam u kucu taman pred kraj big brothera
ni ti valjda zal kaj si propustil pocetak?
Post by Krešimir F.
8. Laptpou baterija traje 30min umjesto 2 sata na 2oC :)
sretan si da lap uopce radi, ni jedan nije deklariran da moze radit ispod
0. Jedino je rjesenje ukljucit lap na struju, ili ga samo kratko imat
vani...
Post by Krešimir F.
[...]
pa, ili neki takav ali da je optika OK, ne one plasticne igrackice iz
reklame 3 za 12 kuna...) ili trazilo sa crvenom tockicom (telrad je bolji,
ali i prilicno velik, a ne zelis da ti se skop izgubi pokraj trazila!).
Onaj od TS-a za cini mi se oko 250 kn je dobar, s time da treba pred crvenu
diodu stavit sivu foliju jer prejako svijetli. Ak se na to odlucis, bum ti
poslal malo folie, treba je zaista mrvica...
Post by Krešimir F.
Zahvaljuem svima koji su mi pomogli u izboru teleskopa i svima koji će
mi još štošta morati objasniti :)
P.S. Zlatko je super, sve 5 sva pitanja odmah odgovarao, poslao kako
treba itd.
je, od svih paketa koje je slal ovih dana svi su stigli, asim onog koji je
isel meni. Taj je dosel nakon odiseje od 5 dana, ali Zlatko za to nije
kriv, neko decki iz "pony-ekspress-a"...

Kad sam vec tu, svima puno veselja i vedrine u predstojecim blagdanima!

ZAC

Sve pohvale OI Optimusu!
Boris Stromar
2005-12-23 15:14:56 UTC
zac Fri, 23 Dec 2005 12:55:43 +0100
Post by zac
Post by Krešimir F.
1. Prehladio sam se (iako sam imao 2 x čarape, krzenu jaknu, omotan dekom)
buce (broj vece) i duple carape su zakon...
..i 5 majici + 2 jakne + duple rukavice (ili jedne termo debele kojima se
moku maknuti prsti).
Boris Stromar : AD Infinitum member : Zagreb, Croatia, Europe
Marino Tumpic
2005-12-23 13:27:16 UTC
cestitke na scopeu!
noge moraju biti tople..inace ti je zima po cijelom tijelu, kupi broj vece
patike i ako ne pomazu dvoje carape-stavi jos jedne! najgore je kada
osijecas zimu po cijelom tijelu, obuci se za jos jedan red velicine bolje

ja sam jucer gledao neke stalke za muzicare, sluze za drzanje onih ogromnih
zvucnika, jako su lagani i Stabilni, kostaju nekih 500kn, e sada za tu lovu
nema nikakav ni blizu foto/astro stalak a da je tako cvrt i stabilan, ali
treba pronaci nekoga da ti ubaci glavu sa foto-navojem na njega, ja cu preko
ovih blagdana napraviti za sebe nesto toga tipa

tvoj je scope malo premalen velicinom za neki normalan 50mm finder,
vjerojatno je bolje ovo sto ti zac predlaze, ipak kada pocnes traziti
maglice i galaksije jako bi ti pmogla neka polovica 7x50 ili 10x50
dalekozora...opet nista bez nekoga tko ti moze napraviti montazu trazioca za
scope, ali kada to ucvrstis, "upucas" - mislim da ce ti onda stvari sjesti
kako treba...uz neki planetarij program ostatak ce biti puno ugodniji

sto se Zlatka tice, Ino je jednom za njega bio napisao kako se radi o
"bolesno postenom covjeku" (s cime smo svi ovdje suglasni) a ja cu dodati da
je covjek koji zaista zeli pomoci, valjda zato sto je i sam prolazio kroz
slicne dogodovstine pa moze sve iz prve ruke shvatiti i savjetovati

Post by Krešimir F.
1. Prehladio sam se
5. Kupujem neki posteni stalak (ovo je oglas)
Krešimir F.
2005-12-27 08:49:35 UTC
Post by Marino Tumpic
[...]
pa razmisljao sam sloziti neku zajednicku montazu za teleskopic i
trazioca da se skupa nasarafe na onaj saraf a da su spojni nekom
metalnom plochicom, cimgod, i probati naci na hrelicu nekakv 5-7 x 35 -
50 mm zapravo bolje je manje u ovom slucaju koliko kuzim?

stalak je super za lijevo desno ali gore dolje jako, JAKO nedostaje da
to radim FINO / sporo, lijevo desno mogu relativno dobro pomicati ali
kad gore dolje micem pomaci su jako skokoviti i "nikakvi" na obicnom
fotostalku koji sam posudio.

Tu bi trebao biti neki mehanizam da mogu nekako polako micati gore
dolje, a to vec znaci "prava montaza" ne? ili imate kakve ideje :=) ?
Branko Domlija
2005-12-27 21:07:59 UTC
Astro 3 je sada 550 kn kod Zlatka (nadam se da je jos). Stavili su malo
tanje nozice (prednost: jos malo laksi, lakse se izvlace, mana:
pretpostavljam -znate) ali za tako mali skop ne smeta. Uz malo truda i
postimavalja drzi 80mm shotry refraktor 2,5 kg 'muski'.

Sp B

PS Sretan (prosli Bozic) i vedru Novu godinu svima.
Todor Ivosevic
2005-12-29 08:47:29 UTC
Pretpostavljam da se trzanje pri pomicanju gore-dolje javlja zbog
nebalansiranosti sklopa: za pomicanje lijevo-desno tocka oko koje se vrtis
je u sredini opticke cijevi pa nema problema, za gore-dolje tocka je
izmjestena van teleskopa i prema dolje.
Ideja koju bih predlozio je da postavis nekakav protuuteg na teleskop, tako
da cijeli teleskop bude izbalansiran u tocki sarafljenja na foto-stalak.
Recimo ne sarafis teleskop direktno na fotostalak, nego izmedju stalka i
skopa postavis recimo dasku iz koje prema dolje izlazi drzac protuutega,
tako da nekako zaobilazi glavu foto-stalka. Ne znam da li si me skuzio...