pomoc
(prestaro za odgovor)
Krešimir Futivić
2005-12-13 13:58:05 UTC
dakle ovako

(još jednom) totalnom amateru, koji je istina pročitao sve spomenute
uvode i faq-ove po grupi i sajtovima za oko zapreo

http://www.teleskop-service.de/Astro/Mak/mak.htm#Voyager

za 1000kn kod http://www.oi-optimus.htnet.hr/dostupno_odmah.html

i to dostupan, pa se mislio počastiti za Božić, e sad kako sam vidio tu
ima dobrih duša koje žele pomoć savjetom evo i za što bi ga ja koristio

1. Da mogu promatrati i zemaljske objekte, ti objekti su ISPOD horizonta
u mom slučaju pa imam osječaj da je sa ovako postavljenim okularom to
dosta teško (radi se o tome da je Zagreb "ispod" mene, ko na dlanu pa bi
to vjerojatno bio gušt moći gledati
2. Amaterska astronomija, početnik koji se uvodi u astronomiju, lokacija
obronci Medvednice, zagađenost svjetlom ne moram ni spomenuti, mogućnost
da ga odnesem na more (to mi se čini s obzirom na veličinu moguće)
3. montaža na stativ, tj. nešto a da ne moram platiti još toliko koliko
za teleskop za nekakv stalak

pa to je što mi pada na pamet, pitam se jer to isplativo?

Ili mi radije preporučate jaki dalekozor tip 15 x 70 kakvih također ima
kod gdina iz rijeke ali po cca 200 eura?

pozdravi,

krešo
Marino Tumpic
2005-12-13 14:35:46 UTC
e to je uvijek problematicno pitanje i odgovori variraju od pojedinca do
pojedinca..nekako kroz desetke (ma sta desetke-stotine:) ovakvih pitanja i
odgovora iskristaliziralo se slijedece;

1) kupiti dalekozor
upoznati nebo, nauciti gledati i vidjeti sitne blijede mrljice svijetla i
tockice koje ne izgledaju kao na slikama..a dalekozor nikada ne propada, ako
ostanes u astronomiji, to ce kasnije postati vrijedniji instrument od bilo
kojeg teleskopa

2) montaza kosta najmanje koliko i teleskop, zapravo prilikom kupnje
teleskopa (kao cjelovitog uredjaja) najveca je paznja i trosak usmjeren
upravo na montazu - ona je najskuplja u astro-setup-u, doduse ima i
samogradnji ali po tvom postu mislim da ti to sada nije na dnevnom redu
(beri ce ti rec vise o tome)

3) ako je hitno, i ako Zlatko ima na lageru uzmi taj scope..dovoljno malo i
dovoljno veliko..

moje bi razmisljanje bilo da uzmes kod Zlatka (Optimus) dalekozor...kasnije
ces bolje znati sto ti (ne)treba, mada je i istina da je vecina ekipe ovdje
zapravo prosla nekoliko teleskopa i dalekozora i da su svi oni dobri za
nesto..najlosije rijesenje je odma kupiti teleskop..tesko je to "probaviti"
al je tako...s druge strane i ako zaboravis na astronomiju dalekozorom
uvijek mozes ponijeti na plazu ili virnuti sto ima kod susjed(e)...za
rucak;)

Post by Krešimir Futivić
za 1000kn kod http://www.oi-optimus.htnet.hr/dostupno_odmah.html
i to dostupan, pa se mislio pocastiti za Bozic, e
3. montaza na stativ, tj. nesto a da ne moram platiti jos toliko
koliko za teleskop za nekakv stalak
Ili mi radije preporucate jaki dalekozor tip 15 x 70 kakvih takoder
ima kod gdina iz rijeke ali po cca 200 eura?
Krešimir Futivić
2005-12-13 15:10:17 UTC
NISAM spomenuo da sam fazu dalekozora imao kao linac s nekim ruskim 7x35
"montiranim" uz pomoć svega i svačega samo da stoji :)

i da...proveo sate i sate buljeći u mjesec :) i štošta drugo
Boris Stromar
2005-12-13 23:48:47 UTC
=?UTF-8?B?S3JlxaFpbWlyIEZ1dGl2acSH?= Tue, 13 Dec 2005 16:10:17 +0100
Post by Krešimir Futivić
NISAM spomenuo da sam fazu dalekozora imao kao linac s nekim ruskim 7x35
"montiranim" uz pomoÄ=3F svega i svaÄŤega samo da stoji :)
i da...proveo sate i sate buljeÄ=3Fi u mjesec :) i štošta drugo
IMHO taj teleskop je zgodna stvarcica, ali ces ga na nesto morati
montirati, sto mu podize cijenu (ako vec nemas montazu). Bolji je za
terestricka promatranja nego za gledanje zvijezda. Zgodno je sto se mogu
mijenjati povecanja, ali nemoj ocekivati cuda. Eventualno dvije prugice na
Jupiteru i Saturnove prstenove. I fazu Venere.

Osobno bi se odlucio za dalekozor, ali samo zato sto me vise zanima
astronomija od terestrickog promatranja. Mali zoom spotter je za takve
stvari nenadmasan.
Boris Stromar : AD Infinitum member : Zagreb, Croatia, Europe
Branko Domlija
2005-12-17 00:09:11 UTC
Usput treba napomenuti uz malog mak-a:
1. Usko vidno polje. Lijepo je gledati zeca, jos bolje zecicu :) ali
panorame zaboravi.
2. Mala izlazna pupila=tamnija slika=nije za sumrak a pogotovu nocno
promatranje.
3. Ako ti sve to nije bitno onda navali ako je onda dalekozor. 15x je veliko
poveæanje ne bi vjerovao, slika svijetla, polje siroko.

sp B

Post by Krešimir Futivić
NISAM spomenuo da sam fazu dalekozora imao kao linac s nekim ruskim 7x35
"montiranim" uz pomoÄ=3F svega i svaÄ«ega samo da stoji :)
i da...proveo sate i sate buljeÄ=3Fi u mjesec :) i Å·toÅ·ta drugo

Boris Stromar
2005-12-17 16:42:37 UTC
Branko Domlija Sat, 17 Dec 2005 01:09:11 +0100
Post by Branko Domlija
2. Mala izlazna pupila=tamnija slika=nije za sumrak a pogotovu nocno
promatranje.
Exit pupil ne ovisi o promjeru objektiva nego povecanju okulara.
Boris Stromar : AD Infinitum member : Zagreb, Croatia, Europe
Branko Domlija
2005-12-18 00:48:26 UTC
Boris, moras ici ranije spavati.
Exit pupil = promjer objektiva / povecanje :)
Max exit pupil sa standardnim zoom okularom (25-75x) kod MiniMaka = 70 / 25x
= 2,8 = tamna slika vec pri sumraku, o 75x da ne pricamo.

sp B
Boris Stromar
2005-12-18 07:57:49 UTC
Branko Domlija Sun, 18 Dec 2005 01:48:26 +0100
Post by Branko Domlija
Boris, moras ici ranije spavati.
Branko, u 5 popodne jos uvijek prilicno dobro funkcioniram.
Post by Branko Domlija
Exit pupil = promjer objektiva / povecanje :)
Max exit pupil sa standardnim zoom okularom (25-75x) kod MiniMaka = 70 / 25x
= 2,8 = tamna slika vec pri sumraku, o 75x da ne pricamo.
2.8 je srednje veliki exit pupil. Ja sa svojim Intesom ne promatram na
malim povecanjima jer mi je slika presvijetla. Uvijek gledam sa 14mm
Pentaxom koji daje povecanje od 77x (exit pupil 2.3mm). Ako hocu stvarno
dobro vidjeti neki deep sky objekt stavim jos vece povecanje, 10mm Pentax
ili 14mm sa barlowom (1.8 ili 1.17mm exit pupil).

Raspon povecanja kod ovog maksutova je sasvim u redu i slika nece biti
tamna. Osim, naravno, ako se promatraju objekti neprimjereni aperturi od
70mm.
Boris Stromar : AD Infinitum member : Zagreb, Croatia, Europe
Branko Domlija
2005-12-18 16:58:50 UTC
Post by Boris Stromar
Post by Branko Domlija
Boris, moras ici ranije spavati.
Branko, u 5 popodne jos uvijek prilicno dobro funkcioniram.
Ma sve pet, malo sale. Regirao sam na ovu tvoju konstataciju:
Exit pupil ne ovisi o promjeru objektiva nego povecanju okulara.
A formula kaze: Exit pupil = promjer objektiva / povecanje
Post by Boris Stromar
[...]
Opet sve pet. Jedino je tema trida bila 'pomoc'. A covjek je rekao da ga
uzima prvenstveno za zemljogled. I sad recimo, neka zecica skida krzno u
sumrak (znas valjda i sam u podsljemenskoj zoni ima puno krzna) a tebi exit
pupil samo 2,8. To ti je da iz koze iskocis :)
Dosta sale. Po danu je OK. Na nebu isto tako. Sumrak i noc za zemaljske
poglede jednostavno traze vise!

Osim toga, covjek koji je ovo pitanje postavio izgleda ispario. Pa se mi
ovdje badava trudimo. U svakom slucaju ova tvoja informacija o Mak-u mi je
dobro dosla. Meni stize ovaj tjedan Orion Mak.
Boris Stromar
2005-12-18 18:25:44 UTC
Branko Domlija Sun, 18 Dec 2005 17:58:50 +0100
Post by Boris Stromar
Exit pupil ne ovisi o promjeru objektiva nego povecanju okulara.
A formula kaze: Exit pupil = promjer objektiva / povecanje
Tocno. Samo obicno se mijenjaju okulari, a ne objektivi :)
Post by Boris Stromar
Dosta sale. Po danu je OK. Na nebu isto tako. Sumrak i noc za zemaljske
poglede jednostavno traze vise!
Ah, to si mislio. Ok, ja sam skontao da govorimo o deep sky.
Post by Boris Stromar
Osim toga, covjek koji je ovo pitanje postavio izgleda ispario. Pa se mi
ovdje badava trudimo.
Ma hajde, pa ne mora se javiti, dovoljno je pratiti raspravu :)
Post by Boris Stromar
U svakom slucaju ova tvoja informacija o Mak-u mi je
dobro dosla. Meni stize ovaj tjedan Orion Mak.
Ooo, sjajno! Znaci jos mjesec dana naoblake ;) Mislim da ce ti doc
preksutra ;)

Svakako napisi izvjestaj kada ga stignes isprobati!
Boris Stromar : AD Infinitum member : Zagreb, Croatia, Europe
Branko Domlija
2005-12-19 21:02:06 UTC
Post by Boris Stromar
Ooo, sjajno! Znaci jos mjesec dana naoblake ;)
Fu.., valjda vrijedi samo za prvi skop? Neæe valjda opet?
Ne¹to æemo veæ smisliti :)
Boris Stromar
2005-12-19 23:17:53 UTC
Branko Domlija Mon, 19 Dec 2005 22:02:06 +0100
Post by Boris Stromar
Ooo, sjajno! Znaci jos mjesec dana naoblake ;)
Fu.., valjda vrijedi samo za prvi skop? Neće valjda opet?
Oce, oce..heh a ja sam imao relativnu srecu, kada sam dobio nei teleskop
bilo je vedro i stigao sam ga isprobati..ali zato sam se opako nacekao
za "second light"!
Boris Stromar : AD Infinitum member : Zagreb, Croatia, Europe
Branko Domlija
2005-12-27 22:28:15 UTC
Inace skop je stigao.
Ja sam stigao (kao i ti) baciti prvi look, a za drugi......
Nazalost, necu praviti izvjestaj prije nego sto se TS izjasni da li su taj
dan kad su pakirali skop bili totalno pijani pa je neko zabunom u kutiju
stavio second hand skop ili oni ovo sto sam dobio smatraju novim skopom za
podrucje 'zapadnog balkana'.
Ako je ovo drugo ona cu im se zahvaliti na ponudi i potraziti novog
dobavljaca.

Sp B
Boris Stromar
2005-12-28 08:49:27 UTC
Branko Domlija Tue, 27 Dec 2005 23:28:15 +0100
Ah pa kaj se desilo?
Boris Stromar : AD Infinitum member : Zagreb, Croatia, Europe
Branko Domlija
2005-12-28 21:07:39 UTC
Upravo to sto sam ti napisao. Slikao sam ga i poslao slike TS-u. Neki su mi
vec predlozili da stavim slike na net. Svatko moze pogrijesiti. Moram ipak
pricekati njihovu reakciju. Drskost i bahatost ne toleriram. Vidjet cemo.

Sp B
Boris Stromar
2005-12-29 07:37:10 UTC
Branko Domlija Wed, 28 Dec 2005 22:07:39 +0100
Post by Branko Domlija
[...]
Nisi napisao bas nista :) Al dobro..mislim mozda bi drugi potencijalni
kupci voljeli znati sto se desava.
Branko Domlija
2005-12-29 13:28:19 UTC
Kuzim!
Samo ne bi htio nekoga uvaliti u g.... ako se radi o nenamjernoj pogresci
uzrokovanoj predbozicnom guzvom. Sve cu objaviti kad zavrsi 'istraga'.
TS-ovci ne rade do 08.01.2006 pa vjerojatno do tada stvari nece biti
rasciscene.
Muci te radoznalost (i ja sam takav) pa cu ti reci jedan detalj koji i mene
muci a nije vezan uz glavni problem. Obzirom da se radi o Orionu, ne nekoj
KamiKaza firmi on svoj logo ima cak i na poklopcu trazila. Diagonalno zrcalo
iako puno skuplje od poklopca nema nikakve oznake - osim crne boje plastike.
No to nije osnovni problem...
Cut ce se. Cijenjeno opcinstvo nece ostati uskraceno za report :)

Sp B
Boris Stromar
2005-12-29 22:22:53 UTC
Branko Domlija Thu, 29 Dec 2005 14:28:19 +0100
Post by Branko Domlija
[...]
Eehm..pa to nije bas nikakav problem.
Post by Branko Domlija
Cut ce se. Cijenjeno opcinstvo nece ostati uskraceno za report :)
ok.
Boris Stromar : AD Infinitum member : Zagreb, Croatia, Europe
Boris Stromar
2005-12-18 13:15:34 UTC
Post by Branko Domlija
Max exit pupil sa standardnim zoom okularom (25-75x) kod MiniMaka = 70 / 25x
= 2,8 = tamna slika vec pri sumraku, o 75x da ne pricamo.
Usporedbu sam mogao staviti i sa svojim 75mm Pentaxom, ali nisam namjerno
jer je to vec potpuno drugacija zvjerka i nije za usporedbu iako su slicne
aperture. Na njemu sa Pentax okularima imam povecanja 36x i 50x - slika
_nije_ tamna.
Boris Stromar : AD Infinitum member : Zagreb, Croatia, Europe
zac
2005-12-14 08:35:13 UTC
Post by Krešimir Futivić
[...]
mozes, Vojager je zato i napravljen. No, trebat ce ti barem fotografski
tronozac da instrument stavis na njega....
Post by Krešimir Futivić
2. Amaterska astronomija, početnik koji se uvodi u astronomiju, lokacija
obronci Medvednice, zagađenost svjetlom ne moram ni spomenuti, mogućnost
da ga odnesem na more (to mi se čini s obzirom na veličinu moguće)
Vojager je dobar za pogledat mjesec, event. faze Venere i saturnov prsten
te Jupiterove satelite. Puno vise od toga nemoj ocekivati, otvor je premali
a ni optika nije savrsena. 75x koliko Vojager ima je gornja granica...
sjajnije maglice te otvoreni i kuglasti skupovi svakako su na dohvatu, ali
ce trebat smislit neko trazilo, jer je trazenje samim Vojageroma malo
nespretno...
Post by Krešimir Futivić
3. montaža na stativ, tj. nešto a da ne moram platiti još toliko koliko
za teleskop za nekakv stalak
ma za 200-300 kn imas super stalke, ili fotografske, ili uzmi kod Optimusa
neki jeftini. Pogledaj TS-ove stranice, bas imaju rasprodaju. Vec i EQ1 je
sasvim dobar za to (osobno provjerio!).
Post by Krešimir Futivić
pa to je što mi pada na pamet, pitam se jer to isplativo?
Ili mi radije preporučate jaki dalekozor tip 15 x 70 kakvih također ima
kod gdina iz rijeke ali po cca 200 eura?
e sad, 15xc70 je isto dobra masina. No i za nju trebas stalak. Procitaj jos
jednom pazljivo fakove, rasmilsi pa ces vise znati. Meni se Vojager dpada
zato jer prakticki stane u dzep (OK, malo veci...). A ozbiljnih skopova
imam i previse, ali ih ne stignem bas koristiti...

ZAC
Post by Krešimir Futivić
pozdravi,
krešo
stipe vladova
2005-12-18 19:07:41 UTC
Post by Krešimir Futivić
dakle ovako
(jo¹ jednom) totalnom amateru, koji je istina proèitao sve spomenute
uvode i faq-ove po grupi i sajtovima za oko zapreo
http://www.teleskop-service.de/Astro/Mak/mak.htm#Voyager
za 1000kn kod http://www.oi-optimus.htnet.hr/dostupno_odmah.html
i to dostupan, pa se mislio poèastiti za BoŸiæ, e sad kako sam vidio tu
ima dobrih du¹a koje Ÿele pomoæ savjetom evo i za ¹to bi ga ja koristio
1. Da mogu promatrati i zemaljske objekte, ti objekti su ISPOD horizonta
u mom sluèaju pa imam osjeèaj da je sa ovako postavljenim okularom to
dosta te¹ko (radi se o tome da je Zagreb "ispod" mene, ko na dlanu pa bi
to vjerojatno bio gu¹t moæi gledati
2. Amaterska astronomija, poèetnik koji se uvodi u astronomiju, lokacija
obronci Medvednice, zagaðenost svjetlom ne moram ni spomenuti, moguænost
da ga odnesem na more (to mi se èini s obzirom na velièinu moguæe)
3. montaŸa na stativ, tj. ne¹to a da ne moram platiti jo¹ toliko koliko
za teleskop za nekakv stalak
pa to je ¹to mi pada na pamet, pitam se jer to isplativo?
Ili mi radije preporuèate jaki dalekozor tip 15 x 70 kakvih takoðer ima
kod gdina iz rijeke ali po cca 200 eura?
pozdravi,
kre¹o
Nije bogzna koliki promjer objektiva, ali je zgodna spravica.
Maksutovi imaju vrlo kvalitetnu optiku.